MUZYCZNE INSPIRACJE

KĄCIK MUZYCZNYCH INSPIRACJI co to za miejsce?


Zabawy muzyczno-ruchowe? Malowanie przy muzyce? Gry słowno-muzyczne?
Jak wykonać coś z niczego? Czego słuchać z dzieckiem? Jak tworzyć muzykę?

Na te i wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć właśnie tutaj 🙌

A na START? Idealna muzyka do rozpoczęcia dnia, pracy, zabawy a także na dobry sen.

Serdecznie polecamy Pomelody ! ! !
Dostępne do odtwarzania na Youtubie oraz w aplikacjach mobilnych Apple i Android.








MALOWANIE MUZYKI at home
*na czas zawieszonych zajęć w przedszkolach i szkołach 



Integracja sztuk to jedno z najbardziej rozwijających aktywności. Podczas takich zajęć rozwija się nie tylko dziecko, ale także dorosły ! ! !

PLASTYKA SENSORYCZNA & UMUZYKALNIENIE
co mają ze sobą wspólnego? jak wyglądają takie zajęcia? czy można zrobić je w domu? zdecydowanie tak 💗

Czym jest PLASTYKA SENSORYCZNA?

Inaczej zwana "dziecięcą plastyką" polega na doświadczaniu różnorodnych materiałów poprzez zmysły podczas aktywności artystycznej. Aktywizując sensorykę dziecka przyczyniamy się do powstawania nowych połączeń w mózgu, a co się za tym kryje - prawidłowy rozwój. W trakcie rozwoju nie może zabraknąć zabaw piaskiem, plasteliną, ciastoliną czy kamykami. Nasze domy są przepełnione rzeczami do zabaw sensoplastycznych (kredki, fabry, barwniki naturalne z owoców i warzyw, mąka, sól, cukier,  środki higieniczne, ...)

Więcej opisu i przykłady zabaw znajdziecie na stornie Zabawy z Archimedesem 👉 Dziecięca plastyka

UMUZYKALNIENIE - jak samo słowo mówi: "u - muzykalnianie" to tak jak "u - gotowanie", "u - formowanie", "u- gniatanie". Jeżeli coś jest twarde, a chcemy żeby było miękkie należy tą rzecz ugotować, jeżeli chcemy zrobić ciasto to należy go ugnieść z kilku składników tak, aby stało się całością. Tak samo dzieje się z umuzykalnianiem. Jeżeli chcemy, aby nasze dziecko kochało muzykę i aby ta muzyka żyła w nim należy dostarczać mu różnych doznań muzycznych. Oczywiście ścieżek umuzykalniania jest wiele (tak jak wiele jest rodzajów ugotowania czegoś). My zajmijmy się dziś akulturacją, rozpoznawaniem dźwięków oraz wyrażaniem siebie przez muzykę.


Pokażemy Wam jak w prosty sposób połączyć sztuki plastyczne z muzycznymi i czego dzięki temu się dowiemy!


ZABAWA nr 1 - NAMALUJ SIEBIE  (czas trwania: ok 1 godziny)


materiały do przygotowania:

  • dowolny materiał: kartki z bloku rysunkowego lub technicznego, tablice malarskie, płótno lub karton/tektura
  • dowolne środki: farby, kredki świecowe, kredki ołówkowe, pastele, ołówki, woda (nim bardziej różnorodnie tym lepiej 😊) 
  • dowolne przyrządy: pędzle, patyki, pianki, gąbki (w warunkach domowych tniemy nowy zmywak kuchenny - oczywiście tylko dorośli lub dzieci pod opieką dorosłego), DŁONIE!
  • dowolna muzyka aktywująca do działania 
Zadanie wstępne przy śniadaniu 
Między jedną a drugą szklanką kakao rozmawiałyśmy o tym co słyszymy. Starałyśmy się rozpoznać wszystkie instrumenty muzyczne tylko dzięki ich brzmieniu. Przypomniałyśmy sobie dźwięk trąbki, saksofonu, puzonu, fortepianu, perkusji, a także charakterystycznego głosu. I teraz pytanie: "głosu"? Otóż tak.  Rozróżniałyśmy głos żeński i męski, mówiłyśmy czym się od siebie różnią. W słuchanych utworach często przejawiał się charakterystyczny niski głos z chrypką - to głos Louisa Armstronga światowej ikony jazzu. Postarałyśmy się zapamiętać ten głos i trochę opowiedzieć sobie o historii tego muzyka (poranne rozmowy przy kawie i tostach).
Podczas malowania (2 godziny później) jedna z dziewczynek oderwała się od obrazu i mówi: "O. Louis Arrrrm..." i wróciła do pracy. Ta sytuacja pokazuje jak niewiele potrzeba, aby dziecko słuchało, a przede wszystkim chciało słuchać 😉


👂Czego słuchałyśmy? Propozycja poniżej. Oczywiście przez cały dzień przesłuchałyśmy jeszcze ogrom innych albumów.

Jeżeli chodzi o jazz poznałyśmy dziś niezastąpionych Elle Fitzgerald i Louisa Armstronga. Przy dźwiękach "Cheek to cheek", "Smile" czy "Dream a little dream of me" malowałyśmy własne wariacje na temat autoportretu.



Malowanie między śniadaniem, a przygotowywaniem obiadu. 
Grafik dnia był nieco napięty: śniadanie, poranne piosenki, czas na sprzątanie, czytanie książki (..), ale naszą zabawę z malowaniem muzyki udało się zacząć (ok godz. 10:30) przed obiadem. Godziny poranne są najlepsze na przeprowadzanie jakichkolwiek zajęć, ponieważ poziom skupienia dziecka jest wtedy najlepszy.

Przygotowanie
Zadania polisensoryczne najlepiej jest wykonywać w swobodnej przestrzeni komfortowej dla dorosłego i dziecka. Najlepsze w tym przypadku będą dywan czy podłoga. Należy zabezpieczyć miejsce pracy folią bądź kartonem. Na środek wspólnej przestrzeni przynosimy wszelkie pomocne materiały, z których będziemy korzystać. Do pracy najlepiej jest założyć ubranie, które jest wygodne oraz "może się wybrudzić" (polecany luźny t-shirt i legginsy).

Teraz już tylko WŁĄCZAMY MUZYKĘ, chyba, że słuchamy jej od rana, I MALUJEMY.
Oczywiście należy wytłumaczyć dziecku jakie jest zadanie: "Proszę, abyś narysował/ała siebie". Odpowiadając na wszystkie pytana dziecka: "Tak, możesz być z kimś na obrazku", "tak, możesz być na plaży", "tak możesz mieć kolorowe włosy". Należy wytłumaczyć dziecku, że w zadaniu panuje pełna dowolność miejsca, ilości postaci i kolorów z jednym tylko założeniem, że gdzieś na obrazku ma znaleźć się ono.

Staramy się, aby dziecko korzystało z jak najróżniejszych form malowania, tj. ołówkiem, kredką, palcem, ręką, pędzlem czy patyczkiem.



Oto nasze efekty 💛






SERDECZNIE ZACHĘCAMY WAS DO WSPÓLNEGO MALOWANIA I SŁUCHANIA! 














INSTRUMENTY PERKUSYJNE home edition

Oto nasza propozycja jak w prosty sposób bawić się muzyką w domu. Jeżeli mamy wielką chęć pogrania na instrumentach, a nie mamy ich w domu, ponieważ zawsze były w przedszkolu czy szkole nic straconego! W Twoim domu jest wiele rzeczy, które wydają podobne dźwięki!

Poszukajcie ich wspólnie!


🎵Instrumentacja do "Da bu di bu dej" Pomelody dostępne na pomelody.com !




Komentarze

Popularne posty